Vi starter med en video der meget godt demonstrerer vores filosofi.
FORVENTINGSAFSTEMNING
Vores undervisningsstikord er: Fordybelse, faglighed og fælleskab. For os er musik ikke underholdning, men en ædelt kunstart med krav til hver eneste af os om stor faglighed, og konstant dygtiggørelse.
Vi stiller store krav over for os selv som lærere, og samtidig forventer vi af vores elever, store som små, at de kan koncentrere sig og kan modtage faglige instrukser. Ikke at alle skal sidde skoleret, men at vi skal kunne komme i kontakt med hinanden.
Fra jer forældre forventer vi at I støtter jeres børn i aktiviteten mens de er små. Når de bliver større og begynder at spille et instrument, så forventer vi at I skaber en sund daglig rytme med øvningen derhjemme, så eleverne oplever glæden ved at mærke fremgang, og kunne mere uge for uge.
Vi vil meget gerne rumme alle børn og gør vores bedste for at det kan lade sig gøre. I løbet af de første 4 prøvegange for læreren og eleverne, rådgiver vi jer i forhold til om det er det rette for barnet/jer, eller om det er bedst at skifte aktivitet, eller vente et år med at starte til musik.
HVORNÅR SKAL VORES BARN BEGYNDE AT SPILLE PÅ ET INSTRUMENT?
Mange børn vil gerne starte til guitar, klaver eller trommer, når de er 5-6 år gamle. Dette er meget normalt, da børnene hører, og ikke mindst ser de instrumenter på tablets, fjernsyn og i musiklokaler på deres skoler. Derfor har vi mange forældre der ringer til os og siger: ”Mit barn vil gerne starte til guitar. Han/hun er 6 år.” Det er forståeligt nok, da vi voksne bliver glade når børnene viser interessen.
Det er desværre mindre kendt, at rigtig mange af de samme børn, der starter i den alder, stopper efter kort tids solospil. De lever i en ide og vision om at stå på en scene, og når dagligdagen og øvning begynder, så bliver det mindre sjovt. Der opstår konflikter derhjemme omkring øvning, og I, som voksne, oplever at børnene ikke længere har lyst til det. Så giver alle op…
Vores erfaring og vores anbefaling er, at børn starter med at spille et soloinstrument først ved 7-8 års alderen, eller fra 2. klasse. Indtil da er det bedst at følge holdundervisning, som hos os er musikalsk legestue, kor og grundskole.
Solosang starter først ved 10-12 års alderen, og indtil da anbefaler vi at synge i kor.
Her er vores begrundelse.
For det første sker der noget med børnene, når de bliver 7 år. De bliver mere modne, da de første skoleår er overstået, og de har fået mere overskud i hverdagen. Det gør at man lettere kan fordybe sig i musikken, forstå lærerens abstrakte sprog, og overskue det at man skal øve sig på derhjemme.
For det andet er det godt at ”holde hesten lidt tilbage”, så f.eks. et ønske fra barnet om at spille på noget, har tid til at modne. Der sker også rigtig meget nyt når de starter i 0. klasse, så det passer som regel fint med at vente.
For det tredje, så fungerer barnet bedst i gruppeundervisning, når de er 6-7 år gamle. Der føler de sig trygge og ikke udsatte til at præstere for meget. Derfor er korene og grundskoleholdene det ideelle miljø at være og vokse i.
INSTRUMENTVALG
Ud fra en generel musikalsk dannelse, hvor børnene kan nå hele vejen rundt, anbefaler vi følgende:
At børn mellem 7-12 år spiller på et orkesterinstrument, så de lærer melodiens verden at kende, og kommer til at spille i orkesteret med andre børn. Fra 12 år og opefter passer akkordinstrumenter som klaver og guitar perfekt til teenagealderen.
Her er vores begrundelse:
Børnene elsker smukke melodier. Enten at synge dem eller spille dem. På orkesterinstrumenter spiller man en melodi ad gangen, som så bliver til harmonier når man spiller med andre. Ligesom i et kor. Derfor er det en meget enestående oplevelse at spille i et orkester.
Her er det vigtigt for os at understrege at vi ikke snakker genrer, klassisk imod rytmisk osv. Nej, vi snakker orkestermusik som verdensmusik. Det vigtigste kriterie er, at melodier og arrangement er lavet top-professionelt, så alle deltagere i orkesteret føler at deres instrument har en god rolle. Så oplever man det store fællesskab!
Klaver og guitar er ikke orkesterinstrumenter, men man kan også spille dem i et orkester. Dog er der kun plads til en af hver i et orkester. Der kan være 20 violiner, men kun et klaver og en guitar, uanset hvilket et orkester vi snakker om.
Klaver og guitar er også akkordinstrumenter som betyder at man spiller flere toner/melodier på en gang. Det kræver en meget bevidst lærer, for at børnene ikke ender med at spille mekanisk, matematisk eller fotografisk. Det er en meget fin balance, som læreren skal kende.
Der er også noget omkring dét, at skabe en tone. Ligesom vi kan arbejde med vores egen sangstemme, forme og udvikle, så det lyder bedre, sådan er det også på orkesterinstrumenter. Man former sin tone. Det er noget andet på især klaver, da klaveret laver lyden for os. Tryk på en tangent og så spiller det en smuk tone (medmindre det er ustemt).
Selvfølgelig er der børn der er født til at spille klaver og guitar, også fra 7 års alderen.
Vær ikke bange for de forskellige instrumenter. F.eks. er en trombone ikke et forkert og mærkeligt valg, men faktisk ret enestående. Den kan tages med overalt, og man kan spille i store orkestre. Husk at det er barnet der skal lytte, øve og spille på det instrument I vælger. Ikke jer, voksne.
Som vi skrev i starten, ud over at levere den bedste undervisning, så ser vi vejledning af jer forældre som en af vores fornemmeste opgaver. Samtidig er det også vores opgave at skabe et miljø, hvor børnene lærer meget om musikken, imens de går på opdagelse i den vidunderlige verden af instrumenter.
Først når børnene har mærket, pustet, slået eller strøget på instrumenterne, kan de selv tage stilling til, hvad deres bedste ven er!
Hvis børnene har valgt et instrument og de får jeres støtte, så er der banet vej til mange års dejlig musikalsk beskæftigelse.
Når I nu har læst det her, så er I altid velkomne til at kontakte os, og vi vil gøre vores bedste for at vejlede jer videre herfra.
MIT BARN VIL IKKE GÅ TIL MUSIK MERE, HVAD SKAL JEG GØRE?
Både lærerne, forældrene og børnene vil gerne have det sjovt i musiktimerne. Det er dét musikken kan, og det er dét vi alle bestræber os på.
Man skal dog huske at aktiv musikbeskæftigelse også er en benhård læringsproces, og at det handler om at lære denne proces at kende. At udvide vores mentale kapacitet er ikke bare sådan. At lære en ny tekst, en ny melodi, et nyt socialt samspil, kan være meget krævende, selv om det er også spændende og sjovt.
I disse perioder hvor børnene bliver lidt trætte, skal vi som voksne vise vejen, og støtte børnene så de kommer igennem de små perioder, hvor det har det lidt svært. Hvad kan du gøre som forælder:
Først skal du informere læreren om hvad barnet siger og hvordan det opfører sig.
Læreren har altid mulighed for at give mere opmærksomhed til barnet og tilpasse undervisning en smule.
Læreren kan sikkert også give nogle tip til jer som forældre, foreslå hvordan I kan støtte dem derhjemme så de får øvet sig osv.
Jo mindre barnet er, jo mindre snak. Vis jeres barn at I mener det: ”Nu går vi til musik, og bagefter skal vi…”
Mange gange tror vi at vi kan snakke med barnet om det, men når de er under de 6 år, så har de brug for en voksen, der tager en beslutning for dem.
Børnene lever i nuet og nogle gange er det svært at rykke videre fra en aktivitet til en anden. ”Det er nu jeg vil lege Lego eller spille på min tablet…”
Der kan også være mange andre faktorer der kan spille ind til, hvis barnet ikke vil til musik. Træthed, vintertid, skilsmisse og andet.
Uanset hvad, så er det vigtig at vi voksne, lærere og forældre tager en snak om det og finder den bedste vej frem, så barnet oplever at det lever op til undervisningen, udvikler sig og afslutter sammen med sine holdkammerater.