Beskrivelse
Korskolen
Noget af det første vi kan er at lave lyd. Stemmen er vores personlige udtryk og vi bruger den hver dag, livet igennem, når vi skal udtrykke os. Vi taler, vi laver lyde, og vi synger. Derfor siger vi på ØBM at koret er den vigtigste musikalske udfoldelse overhovedet. Koret er noget, som alle børn burde dyrke i mange år. Hvorfor egentlig? Er det ikke vigtigere at mestre et instrument, kunne man spørge? Lærer du din stemme at kende, så lærer du dig selv at kende. Mestrer du din stemme, så kan du sagtens mestre et instrument. Du skal nemlig kunne synge en melodi, før du kan spille den udtryksfuldt på et instrument. Kan du ikke høre melodien og gengive den med stemmen, så kan du helller ikke spille den på instrumentet. Jo, måske kan du spille den rent teknisk, men det bliver aldrig musikalsk. Derfor er det vigtigt at når du vælger at sende dit barn til kor hos os, så er du klar til at støtte dit barn igennem mange års sang, og hjælpe barnet igennem den udvikling og de perioder barnet kommer til at gennemgå. Der vil være perioder, hvor de er super glade for det og synger konstant derhjemme. Der vil også være perioder, hvor de siger ”jeg har ikke lyst”, jeg vil hellere lege, for det kræver noget af barnet at være i en læringssituation og i konstant udvikling. Det er helt normalt. Her er det at hele familien sammen skal holde fast og støtte barnet, for de lærer hurtigere og hurtigere og kan med tiden gennemskue meget komplicerede musikalske værker og sammenhænge. Mange af vores korbørn ender med at vælge et instrument, men fortsætter til kor, da det giver en musikalsk oplevelse – en urkraft, som man ikke vil være foruden, når man har lært det at kende. Vi anbefaler at man deltager i minimum 2-3 år, hvis man skal have grundfæstet de vigtige egenskaber ved at lære sin sangstemme at kende og at kunne arbejde sammen om det musikalske i koret.
Vejledning og gode råd til drenge:
Drengene er generelt mere fysiske, og har sværere ved at sidde stille. Lyden forplanter sig i kroppen og de reagerer på det ved at bevæge sig og snakke/reflektere over det, som de hører. Andre gange oplever vi at drengene sætter sig selv på mental pause og glemmer at synge med. Derfor arbejder vi meget pædagogisk med drengene de første år af korskolen, og oplever så at deres koncentrationsevne forbedres, og deres stemmer folder sig flot ud. De skal på en måde lagre det, før de så blomstrer i koret og i fælleskabet. Det er så dejligt at opleve, når de er på, for så kommer al den energi, som de har, ud af stemmen og giver sangene så meget liv! Så gode råd er at have tålmodighed, hav en god dialog med korlæreren og tænk at de er præcis, hvor de skal være. Det kommer! Kom gerne med en gang imellem, hvis man vil se hvordan barnet trives i koret.
Vejledning og gode råd til piger:
Pigerne er generelt gode til at lære teksterne og bevægelserne hurtigt. Der er mange, der er meget på fra starten og nemt kan sætte sig ind i musikkens magiske univers af fortællinger og lyd. Der kan være nogle piger, der er meget i sig selv og deres egne behov. De er i nuet og har svært ved at tænke på gruppen og fælleskabet. Jeg er træt, så derfor har jeg ikke lyst i dag! Jeg har ondt i knæet! Så kan de ikke rigtig sætte sig ud over følelsen og give sig hen til kor og til fællesskabet. Her er en pædagogisk opgave, som vi tager meget alvorligt i koret, da vi ikke kan fungere uden hinanden. Man skal lære empati og følelsen af at bære ansvar i fælleskab med sine kammerater. Det tager tid, og her er det vigtigt med en god dialog imellem læreren og hjemmet. Man skal ikke lade sig skræmme eller diktere af barnets umiddelbare følelse, men man skal berolige barnet og sige at det er helt normalt at have det sådan. Sig at de andre regner med dig, så derfor skal du selvfølgelig komme og støtte op om koret sammen med dine venner. Forældre må gerne komme med en gang imellem og se hvordan barnet fungerer i koret. Herfra kan du se hvad vi laver på hvert trin på vores korskole:
Kor for 0.-1.klasse:
Vi arbejder med en bred vifte af sange, som passer til barnets alder og udviklingstrin. Vi synger både nye og gamle sange, der alle er valgt ud, så barnet kan reflektere over indholdet, stemningerne, årstiderne, relationer, osv. Vi bruger fakter, solmisation, og introducerer de teoretiske grundbegreber i musikken, blandt andet via Music Mind Games-metoden. Vi synger enstemmigt, synger i kanon, og lærer udenad. Vi optræder til afslutninger og enkelte koncerter ud af huset. Det er sjovt og fuld af fantasi og syngeglæde at gå til kor. Men det kræver at man lærer at arbejde sammen. Vi er afhængige af hinanden og har et stort pædagogisk arbejde med gruppens dynamik specielt i de første skoleår. Dette arbejde involverer også samarbejde og dialog mellem korlæreren og forældrene. Sådan dannes en god korkultur, som vi bygger videre på i barnets vej op igennem korskolen. Mange af de egenskaber, som barnet erhverver sig til kor, kan de bruge i andre indlæringssammenhænge og sociale sammenhænge.
Kor for 2.-3.klasse:
Barnet er vant til at synge i kor, og det er blevet nemmere at koncentrere sig i længere tid. Vi arbejder med sværere sange nu, både tonalt og indholdsmæssigt. Vi tager hul på enkelte sange på andre sprog og vi synger både enstemmigt, flerstemmigt, i kanon og lærer udenad. Vi bruger stadig fakter, solmisation, og introducerer de teoretiske grundbegreber i musikken, blandt andet via Music Mind Games-metoden. Vi optræder til afslutninger og enkelte koncerter ud af huset. Vi arbejder derudover med klang, så stemmerne udvikles teknisk og kan strække sig i omfang. Vi arbejder videre på at opretholde den gode korkultur, og på at sikre det gode fremmøde til korlektionerne. Vi forbereder børnene på at starte hos ”de store” i 4.-7.klasses koret, og man har mulighed for at komme på besøg og prøve at synge med dem. Hvis man er klar, så må man gerne deltage i det store kor efter jul.
Kor for 4.-7.klasse:
Her er der det største spænd i alder blandt børnene, og jo bedre arbejdet med korkulturen er lykkedes i de tidlige år, jo bedre fungerer koret. De store er forbilleder for de små og bliver deres hjælpere i den første tid. Vi synger flerstemmigt og på mange forskellige sprog. Vi arbejder teknisk med stemmerne hver gang, så stemmernes klang, dynamik og udtryk forbedres. Vi lærer udenad, men arbejder også med nodebilledet og de teoretiske begreber, som redskaber. Vi øver os i at synge solo for hinanden og lærer hvad det vil sige at være i gruppen og så træde ud og være solisten. Vi kan have koreografi med i vores optrædener, så udtrykket af sangen forstærkes, og fremførelsen bliver mere overbevisende. Vi har mange koncerter, både på musikskolen og andre steder, og lærer at optræde med et stort overskud. Der er opbygget venskaber for livet på tværs af skoler og alder, gennem årene i korskolen. Du har venner, der har de samme interesser som dig selv, og som kan støtte dig i din trang til at udtrykke dig igennem musikken.